Translate

donderdag 1 november 2012

Een dagje op stap met Marco

Tijdens mijn vakantie in Roemenië, dit voorjaar, ben ik een dag op stap geweest met Marco van Eyetours uit Valchid. Hij organiseert allerlei rondleidingen en wandeltochten in het gebied rondom Valchid. Het doel van deze dag was kennis te maken met mensen op het platteland en weerkerken bezoeken. Ik ontmoette diverse mensen die hard aan het werk waren op het land met een temperatuur van 30 graden Celcius! Ook ontmoette ik herders die vanuit de bergen weer terug in het dal waren met hun schapen. De mensen zijn heel vriendelijk en nieuwsgierig naar mij. Een vrouw met een heuse camera in haar handen. Ik mocht ze fotograferen, terwijl Marco met ze praatte. Marco woont al jaren in Roemenië en spreekt de taal vloeiend.
Het gebied behoorde vroeger tot de Saksen en er woont nog een Saks in het dorp. Hij mag van zijn baas in het tuinhuisje blijven wonen, nu hij niet meer werkt. Hij weet veel van bijen en laat mij zien hoe een imker te werk gaat. Ik krijg bescherming en hij wordt vele keren geprikt.
Hieronder volgt een foto-impressie van mijn ontmoetingen op die dag.

 Deze man let op twee koeien die grazen op het veld. Hij komt de dag door met een radiootje en een krant van een week oud.

 Deze vrouwen zijn hard aan het werk op het land. Het bewerken gaat hier nog met de hand.

 Er wordt mais gezaaid voor veevoer.

 Altijd vriendelijk zwaaiende mensen.

 Deze vrouw stopte met haar werk omdat het teveel voor haar werd. Ze was op weg naar huis.


 Uitrusten onder de bomen in bloesem.


Een langgerekt Saksisch dorp.


 Drie Roma-jongetjes. 

 Deze vrouw wilde wel op de foto als ze de foto maar kreeg. Moet nog gebeuren.

 Marco in gesprek met de enige Saks die nog over is in het dorp Valchid.

 Hij laat zijn bijen zien, die verstoord werden en daardoor bijtgraag waren.

 Deze jongen had hout gesprokkeld en zijn handen waren zwart van het branden.

De herders rusten uit na hun dagenlange reis in de bergen met hun schapen.

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie serie weer Wietske, prachtig om te zien! Dank je.
    Lieve groet en een fijn weekend, Mirthe

    BeantwoordenVerwijderen

  2. ¸.•°✿⊱╮
    °✿ Olá, amiga!

    Passei para uma visitinha.
    Lindas fotografias da aldeia.

    Ótimo mês de novembro!

    Bom fim de semana!
    Beijinhos do Brasil.°✿
    ♫•*¨*•.¸¸✿✿¸¸.•*¨*•♫

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag Wietske, fijn deze impressie van de plattelandsbevolking. erg interessante ontmoetingen heb je gehad zo te zien. altijd boeiend te horen en te zien hoe de plaatselijke bevolking woont en werkt. ook leuk voor jou dat je overal zo vriendelijk onthaald wordt. ik kijk uit naar meer fotosessies uit Roemenië!
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen