Translate

maandag 12 november 2012

Een doopdienst in Ajud, Roemenië


Op 21 april maakte ik op mijn reis in Roemenië onverwachts een doopdienst in de Roemeens Orthodoxe kerk in Ajud mee.Ik had de kerk al bekeken en foto's gemaakt en wandelde nog even door het centrum van Ajud. Ik kwam weer terug bij de kerk en zag een groep mensen daar in keurige kledij voor de kerk staan. Met handen en voeten vroeg ik wat er ging gebeuren. Ze vertelden mij dat het een doopdienst zou zijn. Ik vroeg of ik dat bij mocht wonen en dat mocht. Toen durfde ik ook de volgende vraag te stellen, of ik mocht fotograferen en ook dat mocht. Ik kreeg aan het einde van de dienst een visitekaartje met een emailadres. Via internet heb ik foto's gestuurd, maar geen reactie gekregen. Het was een indrukwekkende ceremonie en het was bijzonder om dit mee te mogen maken als 'vreemde' tussen familie en vrienden. De jongen, Victor Stefan, wordt bij de kerk overhandigd aan de peetouders die samen met de priester vóór de kerk gebeden op zeggen.


De prachtige orthodoxe kerk in Ajud.


Vlak vóór de doopdienst.


Een zus van de moeder houdt de dopeling vast voor de kerk.


De peetouders houden de dopeling de hele ceremonie vast. 


In de kerk wordt alleen gezongen door een voorzanger en door de priester, wat heel erg mooi klonk!


De priester zegent het doopwater.


Het kind gaat er helemaal naakt in en de moeder vindt het nog spannender dan haar zoon.


Dan krijgt het als het gedoopt is, nieuwe kleertjes aan.


De priester loopt met het kind tijdens gebeden door de kerk, want zoals men zegt"
"als heiden ben je de kerk binnengekomen, als christen ga je er weer uit".



Daarna gaat de priester met het kind op de arm onder gebeden en gezang achter het altaar langs.


Vervolgens gaat de moeder met het kind en de peetouders langs het altaar en kussen de icoon.


Tot slot krijgt het kind olie en zalf en worden de lippen aangeraakt.


4 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende en unieke serie. Mooi om dat mee te maken, zo intens. De kerk is ook erg mooi!
    Lieve groetjes, Mirthe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat enig dat je zulke ceremonie hebt kunnen/mogen meemaken!!! inderdaad, ook een erg fraaie kerk!
    hartelijke groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige serie van een bijzonder moment!
    De locatie is inderdaad schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful church, nice series. We have quite same ceremony here in Hungary
    but it's not ortodox but greek catholic. Iconostasis is so beautiful I very like them!! Thanks for sharing this great photos and post.
    Take care and greetings, Miklos

    BeantwoordenVerwijderen